Over ’t VUM
Wie zijn we?
We zijn ontstaan uit het vroegere ´t Verloren Uurke. In 2021, tijdens de coronaperiode, besliste het toenmalige bestuur ermee te stoppen, na een afkeuring van het gebouw door de brandweer en de ontdekking van asbest. Maar wij, vijf enthousiaste lesgevers, wouden niet dat al dat moois zomaar verdween. Dus besloten we samen de draad weer op te pikken. Zo werd ´t Verloren Uurke Meise geboren.
Eerste uitdaging:
Op zoek naar een nieuw onderkomen
Het eerste probleem waar we mee te kampen kregen, was dat we een gebouw hadden dat was afgekeurd door de brandweer en waar asbest aanwezig was.
Het resultaat: we moesten onze vertrouwde lokalen verlaten.
We begonnen een zoektocht naar een geschikte nieuwe locatie. Een particulier bood ons zijn benedenverdieping aan, maar daar was onvoldoende stroomvoorziening voor onze elektrische keramiekovens. Verzwaren bleek ook geen optie te zijn.
Een nieuw begin in de Spil
We bleven verder zoeken tot de gemeente Meise ons een lokaal te huur aanbood in de “Spil” op de OCMW-site te Wolvertem.
Op 6 mei 2022 kregen we de sleutels overhandigd en hadden we eindelijk terug een vaste stek voor de cursussen:
aquarel
kantklossen
tekenen
pasteltekenen
Art Clay Silver
verloren wastechniek
De keramisten hadden toen nog geen ruimte.
Ook de keramisten krijgen hun plek
Begin 2023 liet de gemeente weten dat er een lokaal vrij zou komen op dezelfde OCMW-site in Wolvertem. Na de nodige aanpassingen aan de stroomvoorziening kregen de keramisten op 5 september 2023 de sleutels van hun eigen lokaal.
Dat kwam precies op tijd, want in het weekend van 16 en 17 september organiseerden we onze kennismakingsdagen, die een groot succes werden.
Nieuwe en betere lokalen
In maart 2024, na twee jaar gebruik van de eerste lokalen, ruilden we deze in voor andere en betere lokalen op dezelfde site.
Tot grote vreugde van alle cursisten en lesgevers!